وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

ایگ نوبل

ایگ نوبل هم درست مانند جایزه نوبل ،  هر سال به گروهی از تحقیقات علمی جایزه اهدا می کند . هر سال در ماه اکتبر (حوالی زمان اهدای جایزه نوبل اصلی) هیات رئیسه این جایزه ، نامزدهای فراوان گروه های مختلف را بررسی می کنند و در 10 گروه مختلف علمی به دستاوردها و تحقیقاتی که " ابتدا شما را به خنده بیندازد و بعد به فکر وادارد " جایزه می دهند . شعار ایگ نوبل هم همان طور که گفته شد " first  makes you laugh,then makes you think" را در سال 1991 مجله علمی طنز ( سالنامه تحقیقات ناممکن ) طرح مجموعه جوایزی را برنامه ریزی کرد تا به کمک و پشتیبانی چند دانشگاه معتبر ، به تحقیقات و پژوهش هایی که در نگاه اول ظاهری مسخره اما ریشه و پایه ای علمی دارند ، جوایزی اهدا کند . آن ها به وسیله بازی با کلمه نوبل ( نام جایزه علمی ) واژه ایگنوبل به معنی بی ارزش و مایه شرمساری را ابدا کردند که به برنده های این جایزه اهدا می شود . از همان سال 1991 که موضوع این جایزه اعلام و از علاقه مندان به ارسال آثار دعوت شد ، پدیده های مختلفی به دفتر دبیرخانه ارسال شد که بعضی برندگان ، موضوعات عجیبی داشتند . شاید به همین علت عده ای معتقدند بهتر بود همچنان شعار اولیه جایزه برای معرفی آن استفاده شود :

" اکتشافاتی که نمی توان یا اصلا نباید آنها را انجام داد . "

هر سال حدود 5000 مقاله به دبیرخانه جایزه ایگ نوبل فرستاده می شود . هیات داوری ( که اکثر آنها را دانشمندانی تشکیل می دهند که خودشان نوبل گرفته اند ) و بعضی استادان دانشگاه های هارواد و ام آی تی آثار آن ها را بررسی می کنند . گروه های مختلف برای داوری هر کدام از آثار انتخاب می شوند ، اما باید 3 گروه اصلی ریاضی ، فیزیک و شیمی در میان آن ها وجود داشته باشد . بقیه گروه ها متغیرند و بنا به موضوع تحقیقات ارسالی تعیین می شوند . هیات داوری معمولا به غیر از دانشمندان ، شامل ورزشکاران ، نویسندگان و مسئولان دولتی و ... نیز هست که آثار را به دقت بررسی و چند اثر را به عنوان منتخب کنار می گذارند . آن ها حتی طبق رسوم جایزه ، باید برای ایجاد تعادل در هیات داوران ، یک رهگذر را بطور تصادفی انتخاب کنند تا در تصمیم گیری دخالت داشته باشد .  
به غیر از مجله علمی طنز ( سالنامه تحقیقات ناممکن ) ، گروه علوم کامپیوتر دانشگاه هاروارد ، گروه داستان های علمی و تخیلی دانشگاه هاروارد و گروه فیزیک دانشگاه هارواد هم از دیگر حامیان این جایزه هستند . به همین دلیل هم ، اهدای جایزه بعد از 2 سال اجرا در دانشگاه ام آی تی ، به دانشگاه هاروارد منتقل شد . مراسم هرسال بطور زنده از چند شبکه رادیویی و همچنین روی اینترنت پخش می شود و در روزهای بعد از چند شبکه تلویزیونی پخش می گردد و معمولا از برنامه های ثابت اولین جمعه بعد از عید شکرگزاری است . هاروارد ، معمولا در روزهای مراسم ایگ نوبل ، یک کارناوال عجیب از تقابل علم و مسخرگی را به خود می بیند ، نمایشگاه آثاری که "موزه هنرهای افتضاح" نام دارد ؛ اجرای آزمایشهای عجیب و غریب توسط دانشجویان و ساخت ماشین های هیچ کاره نمونه کارهای این کارناوال است که با معرفی برنده ها در 10 زمینه به اوج خود می رسد . ایگ نوبل یک جایزه افتخاری است و هیچ جنبه مالی ندارد ، به برندگان هیچ پولی تعلق نمی گیرد و آن ها حتی باید خودشان هزینه سفرشان را بپردازند ؛ با این حال در سال گذشته 8 نفر از برندگان در هاروارد حاضر شدند و جایزه شان را دریافت کردند . مراسم اهدا جایزه هم رسم و رسومات خاص خودش را دارد ، هر برنده حق دارد فقط 1دقیقه صحبت کند و در صورت اضافه صحبت کردن ، حرف هایش توسط جیغ یک دختر 8 ساله که دوشیزه سوئیتی پو نام دارد قطع می شود ! سوئیتی پو جیغ می زند : " بس کن ، حوصله ام سر رفت ! " و دانشجو ها و بقیه حضار هم تمام مدت اهدای جایزه هو می کشند . پرتاب موشک کاغذی به روی سن هم از رسوم ثابت اهدای جوایز است که از سال 2006 بنا به دلایل امنیتی متوقف شد ؛ اما به غیر از آن این توقف یک علت دیگر هم داشت  .هر سال پروفسور روی گلابر ( استاد فیزیک هاروارد ) که با لقب افتخاری " جارو نگهدار "  در طول مراسم ، موشک های روی سن را جارو می کرد برای دریافت جایزه نوبل به استکهلم رفته بود . به طور معمول سه روز بعد از اهدای جوایز در هارواد ، برندگان در دانشگاه ام آی تی ، در مراسمی شرکت می کنند و در آن به طور کامل تحقیقات خود را برای حضار توضیح می دهند . در آنجا هم در صورت پرحرفی جیغ های دوشیزه سوئیتی پو در ا نتظارشان خواهد بود . ایگ نوبل در دنیا طرفداران زیادی دارد اما مانند هر مراسم دیگری مخالفان خودش را نیز دارد . ماجراها و هیاهو هایی که بعد از اهدای ایگ نوبل به 2 تحقیق ، یکی در مورد هومیو پاتی ( یکی از روش های مکمل طب ) و دیگری در زمینه نظریه تکامل بوجود آمد ، باعث اعتراض هایی در دانشگاه های اروپایی شد . معروف ترین این معترضین رابرت می ( بارون دانشگاه اکسفورد و رئیس دانشمندان مشاور دولت بریتانیا ) بود که رسما از هیات داوران ایگ نوبل درخواست کرد به هیچ دانشمند بریتانیایی جایزه داده نشود ؛ چون این کار آزمایش های اصیل و تحقیقات واقعی را به مسخرگی می کشاند . دانشمندان زیادی با رابرت می مخالف کردند و خواستند همچنان در ایگ نوبل شرکت داده شوند . مجله معتبر " شیمی و صنعت " در بریتانیا هم در مقاله ای رسما مخالفت خود را با این جایزه اعلام کرد . ایگ نوبل به در خواست رابرت می توجهی نکرد و هنوز هم بریتانیایی ها در این مسابقه شرکت داده می شوند .

هر سال مراسم با این جمله تمام می شود : " اگر امسال شما جایزه ای برنده نشدید- و مخصوصا اگر برنده شده اید- برایتان در شانس بشتری را در سال بعد آرزو می کنیم . "

ایگ نوبل به غیر از شادی و خنده فراوان هر سال شگفتی هایی هم به دنیای علم معرفی می کند که مانند شعار ایگ نوبل شما را به فکر وا می دارد . جمعی از برندکان ایگ نوبل :

2007 زبان شناسی : به  "جوان مانوئل تورو " ، " جوزف ترو بالان " و " نوریا سباستیان گالس " برای کشف این پدیده که موش های صحرایی بعضی اوقات فرق بین ژاپنی ها و آلمانی ها را تشخیص نمی دهند .

بیولوژی : " جوانا بروسنویک " از دانشگاه گوتبرگ سوئد برای سرشماری حشرات و سایر ریزموجودات زنده که در رختخواب یافت می شوند .

شیمی : " مایو یاماتو " از دانشگاه توکیو برای استخراج وانیل از مدفوع گاو .                                                       

پزشکی : به " دان مه یر " و " برایان ویت کمب " برای مطالعه اثرات جانبی بلعیدن شمشیر .

2006 آکوستیک : به " لین هالپرن " ، " راندولف بلیک " و " جیمز هلین بارد " به خاطر انجام آزمایش هایی برای درک علت انزجار مردم از صدای کشیده شدن ناخن روی تخته سیاه .

بیولوژی : به " بارت نواز و " رود دی جونگ " از دانشگاه ویج نینگن برای اثبات اینکه پشه مالاریای ماده ، بوی "پنیر لیم برگر" و بوی پای انسان را به یک اندازه دوست دارد .

ریاضی : به " نیک سوونسون " و " پیرس بارنز " از استرالیا برای محاسبه حداقل تعداد عکس های مورد نیاز برای اطمینان از این که هیچ کس در میان جمعیت جلوی دوربین با چشم بسته در عکس نمی افتد .

2005 ادبیات : به کار آفرینان اینترتی نیجریه برای خلق و ارسال اینترنتی مجموعه ای از داستان های کوتاه و آشنا کردن میلیون ها خواننده با شخصیت های ثروتمندی مثل " ژنرال سانی آباچا " ، " خانم ماریام سانی آباچا " ، " جون آسبکی " و غیره که هر کدام فقط به مقدار اندکی پول برای دستیابی به یک ثروت عظیم احتیاج داشتند و همگی حاضر بودند این ثروت را با مهربانی که کمکشان کند ، تقسیم کنند .

فیزیک : مشترکا به " جان مین استون " و  " توماس پارنل "  از دانشگاه کوئینزلند به خاطر هدایت صبورانه آزمایش موسوم به قطره قیر از سال 1927 که در آن حجمی از قیر سیاه با آهنگ تقریبی یک قطره در هر 9 سال ، از یک قیف می چکد .

صلح : مشترکا به " کله رینر " و " پیتر سیمونز " از دانشگاه نیوکاسل برای ثبت فعالیت الکترونیکی یکی از سلول های مغز ملخی که گزیده ای از فیلم جنگ ستارگان برایش پخش شد .

تغذیه : دکتر  " یوشیرو ناکاماتسو " از دانشگاه توکیو برای تهیه عکس رادیوگرافی و آنالیز هر وعده غذایی که ایشان خورده اند ، به مدت 34 سال !


2004

بیولوژی :" بن ویلسن " از دانشگاه بریتیش کلمبیا و " رابرت باتی " از موسسه تحقیقات علوم دریایی اسکاتلند برای تحقیق در مورد چگونگی برقراری ارتباط بین شاه ماهی ها . در این مطالعه مشخص شد که این گونه ماهی ها از باد معده برای ایجاد ارتباط با هم نوعان خود استفاده می کنند !

بهداشت عمومی :" جیلیان کلارک " از دانشگاه شیکاگو برای بررسی علمی اعتبار "پنج ثانیه " که بر طبق آن اگر غذایی بر زمین بریزد تا پنج ثانیه از نظر بهداشتی قابل خوردن است .

اقتصاد :به "واتیکان " برای ارسال نمازگزار به هند .

روانشناسی :به" سیمونز و کریستوفر کابریس " از هاروارد برای نشان دادن اینکه وقتی مردم شدیدا به چیزی توجه می کنند خیلی راحت می توانند چیزهای دیگر ( حتی یک زن در لباس گوریل ) را نبینند .

2003 شیمی : به " یوکیو هیدوسه " از دانشگاه کانازائا برای بررسی شیمیایی علت بی توجهی کبوترها به مجسمه های برنزی
فیزیک : به " جک هارون " ، " جان کالونو " ، " وارن پین " ، " استیو کاول " ، " مایکل لاورسن " ، " دیوید استیوارت " و " روبن ویلیامز " از استرالیا به خاطر گزارش تکان دهندهشان با عنوان " تحلیل نیروی لازم برای کشیدن گوسفند روی سطوح مختلف " .

2002 ادبیات : مشترکا به " ویکی سیلورز " و  " دیوید کرینر " از دانشگاه نوادا به خاطر بررسی اثرات " های لایت " کردن نامناسب متن روی فهم مطلب در موقع خواندن .

ریاضی : به " کی پی سری کومار " از دانشگاه کرالا برای تخمین مساحت فیل هندی .

بیولوژی : " کارل کروزل " از دانشگاه سیدنی استرالیا برای تحقیق جامع روی رنگ ، قطر و عمق ناف در نژادهای مختلف .

2001 اختر فیزیک : به " جک وان ایمپه " از میشیگان برای کشف اینکه سیاهچاله ها همه ویژگی جهنم را دارا هستند .

تکنولوژی : به " جان کئوگ " از استرالیا برای به ثبت رساندن اختراع "چرخ" و اداره ثبت اختراعات استرالیا برای دادن مدرک ثبت این اختراع به ایشان .

پزشکی : به " پیتر براس " از دانشگاه مک گیل برای پژوهش تاثیرگزارش با عنوان آسیب های ناشی از سقوط نارگیل .

2000 شیمی : به  " دوناتلا مارازینی " ، " اکساندرا روسی " و " جیووانی کاسانو " از دانشگاه پیزا برای اینکه از نظر بیوشیمی عشق از وسواس شدید غیر قابل تفکیک است .

صلح : به فرماندهی نیروی دریایی انگلستان برای صدور دستور "در مانورهای دریایی شلیک توپ از کشتی های جنگی ممنوع است. به جای آن ملوانان یکصدا فریاد بزنند: بنگ " !

1999 ادبیات : به موسسه استاندارد بریتانیا برای دستورالعمل6 صفحه ای اش در مورد روش مناسب تهیه چای .

فیزیک : به " دکتر لن نیشه " از اتگلستان برای محاسبه و ارائه یک راهکار مناسب برای فرو بردن بیسکوییت در چای .

1998 زیست شناسی : به " پیتر فونگ " از کالج گتیزبورگ به خاطر بررسی موشکافانه تاثیر داروی ضد افسردگی پروتزاک در افزایش شادی حلزون ها .

مهندسی ایمنی : به " تروی هارتوبیزا " از اونتاریو به خاطر ساخت و آزمایش جلیقه مقاوم در برابر خرس قهوه ای .

1997 صلح : به " هارولد هیلمن " از دانشگاه سوری به خاطر پژوهشی با عنوان انواع مختلف دردهایی که شخص اعدامی ، در روش های مختلف اعدام ، ممکن است تجربه کند .

1996 صلح : به " ژاک شیراک "- رئیس جمهور فرانسه به خاطر گرامیداشت پنجاهمین سللگرد فاجعه هیروشیما با انجام آزمایش های هسته ای در اقیانوس آرام .

فیزیک : به " رابرت متیو " از دانشگاه آسون به خاطر مطالعاتش درباره قوانین مورفی و به خصوص اثبات اینکه نان اغلب از طرف آغشته به کره اش روی زمین می افتد .

1995

روان شناسی : " شیگه روواتانانه وجونکو ساکاموتو " از دانشگاه که ایو ژاپن برای موفقیت در آموزش کبوترها در زمینه تشخیص تابلوهای پیکاسو از آثار موته .

دندان پزشکی : " رابرت بیرمونت "  از دانشگاه مینه سوتا به خاطر تحقیق جامع روی میزان استفاده بیماران از نخ دندان براق یا مات .

1994

حشره شناسی : " رابرت لوپز " دامپزشک شجاع و دوستدار همه موجودات ، چه کوچک و چه بزرگ . به خاطر آزمایشات متهورانه اش روی کرم گوش گربه و انتقال و نگهداری آن ها در گوش خودش و مشاهده دقیق و آنالیز یافته ها .

بیولوژی : " برایان سویینی " ، " جفری بریتون " و " وین هنسن " برای مطالعات بی نظیرشان درباره نقش یبوست در تخریب کارایی سربازان ارتش آمریکا و آنالیز عدی حرکات روده .

1993

صلح : کمپانی پپسی کولا به خاطر برگزاری مسابقه "میلیونر شوید" در فیلیپین و اعلام اشتباهی شماره برنده که موجب برانگیخته شدن خشم 800 هزار نفر شرکت کننده در مسابقه و نزاع های دسته جمعی بی سابقه در آن کشور شد .

ادبیات : " ای تابل " ، " آر کالیف " ، " اف ون دی روف " ، " پی دبلیون آرمسترانگ " و 972 نویسنده همکارشان برای نوشتن مقاله ای پزشکی که تعداد نویسندگانش 100 برابر تعداد صفحاتش است .

1992

ادبیات : " یوری استروچکف " ، به خاطر نوشتن 948 مقاله علمی بین سالهای 1981 تا 1990 . ( به طور متوسط هر 3.9 روز یک مقاله )

پزشکی : آقایان " فوکود ا، " ناکاجیما " و " ناکاتا " از "مرکز تحقیقات شی سی دو" در یوکوهاما . برای تحقیقات نوآورانه در زمینه کشف ترکیبات شیمیایی که موجب بوی بد پا می شوند و به خصوص برای نتیجه گیری درخشان از مطالعاتشان که نشان می دهد ، آن ها که فکر می کنند پایشان بوی بد می دهد ، پایشان بوی بد می دهد .

نظر یادتون نره . . .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد