وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

آشنایی با واحد های پالایشگاهی

     

 واحد تقطیر در فشار جو: 

       نخستین مرحله پالایش نفت خام ، تقطیر در فشار جو است که برش های اصلی نفت خام را از یکدیگر جدا می کند .  برای این منظور خام در کوره تا حدود 360 درجه سانتی گراد گرم شد ، سپس به برج تقطیر در جو وارد می شود .  فرآورده های این برج عبارتند از :
محصولات بالای برج شامل : گاز، گاز مایع ، بنزین خام و نفتا (به طور مخلوط(
محصولات جانبی برج شامل : نفتای ممزوج ،  نفت سفید ،  نفت گاز
محصولات ته مانده برج که خوراک واحد تقطیر در خلا محسوب می شود .از این محصولات فقط نفت سفید مطابق مشخصات لازم به عنوان فرآورده نهائی است . از میان محصولات بالای برج که در برج های دیگر تفکیک می شوند ، نفتای سنگین برای ارتقاء درجه آرام سوزی به واحد تبدیل کاتالیستی ارسال شده و محصول به دست آمده از این مرحله با بنزین دستگاه تقطیر(نفتای سبک) مخلوط می شود تا محصول نهائی بنزین مطابق استاندارد شرکت ملی نفت تهیه شود . 

 

واحد تقطیر در خلاء :
در این برج به علت وجود خلاء نسبی، مواد سنگین زودتر به نقطه جوش می رسند و عمل تفکیک آسان تر انجام می گیرد . محصولاتی که در این مرحله به دست می آیند عبارتند از :  نفت گاز سنگین ، نفت گاز سنگین موم دار، روغن های پایه ، مواد موم دار اضافی و ته مانده برج . از اختلاط نفت گاز سنگین با نفت گاز سبک واحد تقطیر در جو محصول نهائی نفت گاز تهیه می شود . اختلاط نفت گاز سبک و سنگین موم دار خوراک واحد آیزوماکس (هیدرو کراکینگ) را تشکیل می دهد . بخشی از محصول ته مانده برج تقطیر در خلاء به عنوان خوراک واحد آسفالت به آن واحد ارسال می گردد . 

 

 گوگرد زدایی از نفتای سنگین و دستگاه تبدیل کاتالیستی: این واحد به منظور افزایش درجه آرام سوزی بنزین تولیدی ایجاد شده است . نفتای حاصل از دستگاه تقطیر که دارای مواد گوگردی و درجه آرام سوزی پایین است ابتدا در دستگاه گوگرد زدائی نفتا توسط گاز هیدروژن در مجاورت کاتالیزور (کبالت،مولبیدین و ... ) تصفیه شده و مواد گوگردی آن به صورت گاز سولفید هیدروژن جدا می شود . سپس نفتای تصفیه شده از دستگاه ‹‹گوگردزدائی از نفتا›› با هیدروژن مخلوط شده و تحت دما و فشار معین در چهار راکتور در مجاورت کاتالیزور پلاتین ، بر اثر فعل و انفعالات شیمیائی تغییر ماهیت داده به ترکیباتی با درجه آرام سوزی بالا تبدیل می شود . در جه آرام سوزی محصول بنزین به دست آمده بستگی به شرایط عملیاتی راکتورهای واحد داشته و عمدتا در درجه 94 تنظیم می گردد .  بنزین حاصل از این دستگاه با نفتای سبک به دست آمده از دستگاه تقطیر به نسبت مشخصی مخلوط شده و پس از افزودن مواد تغییر رنگ و مواد بالا برنده درجه آرام سوزی (MTBE) محصول بنزین نهائی تهیه می گردد .  با توجه به ماهیت فعل و انفعالات انجام یافته در راکتورهای این واحد ، مقداری گاز هیدروژن ، گاز سبک و گاز مایع نیز تولید می شود . واحد گوگرزدائی از نفتا مصرف کننده گاز هیدروژن و واحد افزاینده درجه آرام سوزی به عنوان تولیدکننده واحد هیدروژن محسوب می شود ؛ بنابراین مازاد هیدروژن مورد نیاز دستگاه تبدیل کاتالیستی به عنوان خوراک واحد هیدروژن به آن واحد فرستاده می شود .

 

 واحد کاهش گرانروى

  ته مانده سنگینی که از پائین برج تقطیر در خلاء به دست می اید دارای گرانروی (ویسکوزیته) زیاد است و قابل عرضه مستقیم به عنوان سوخت نفت کوره نیست . به همین دلیل ته مانده برج تقطیر در خلاء (و مواد موم دار اضافی) به دستگاه کاهش گرانروی ارسال و در کوره دستگاه تا 460 درجه سانتی گراد گرم می شود تا مولکول های سنگین در اثر حرارت شکسته شده و به مواد سبک تر و گاز تبدیل شود . محصول این دستگاه ، نفت کوره با گرانروی کمتر، نفت گاز سنگین و بنزین نامرغوب (گوگرددار) است . در صورت نیاز، نفت کوره حاصل از این دستگاه جهت تصحیح برخی خصوصیات با مقداری نفت سفید یا نفت گاز مخلوط می شود . بنزین نامرغوب حاصل به عنوان سوخت دیگ های بخار مصرف می شود .

 

  دستگاه تهیه گاز مایع :
گازهای سبکی که از دستگاه های تقطیر نفت خام ، تبدیل کاتالیستی و ایزوماکس به دست می آید مخلوطی از متان ، پروپان و بوتان است . در واحد گاز مایع ابتدا گازهای متان و اتان به وسیله عمل تفکیک از سایر گازها مجزا شده و سپس پروپان و بوتان در مراحل بعدی از یکدیگر جدا می شوند ؛ آنگاه گاز مایع با اختلاط پروپان و بوتان به نسبت های مناسب تهیه می شود . گاز مایعی که به بازار عرضه می گردد مخلوطی از پروپان و لوتان است که نسبت حجمی اختلاط آن ها در فصول مختلف سال متغیر است . به عبارتی پروپان که سبک تر است در تابستان کمتر و در زمستان بیشتر است .

 

 واحد یونیفاینر نفت گاز :  

این واحد جهت تصفیه نفت گاز و گرفتن ترکیبات گوگردى و نیتروژن از محصول نفت گازطراحى و نصب شده است . این عمل تحت فشار هیدروژن انجام مى گیرد و مواد گوگردى به صورت H2S و ترکیبات نیتروژنى به صورت NH3 از سیستم جدا مى شود و محصول نفت گاز طبق استاندارد N.I.O.C جهت مصرف به مخازن ذخیره سازى ارسال مى شود .

 

  واحد آیزوماکس :

      وظیفه دستگاه آیزوماکس تبدیل نفت گاز موم دار برج تقطیر در خلاء به فراورده های مفیدی نظیر بنزین ، نفت سفید و نفت گاز سبک است . نفت گاز سنگین موم دار حاصل از تقطیر در خلاء پس از خروج از این برج با یکدیگر مخلوط شده و با نام ایزوفید خوراک دستگاه را تشکیل می دهد . مواد نیتروژنی و گوگردی آن با هیدروژن ترکیب و به ترتیب به گاز آمونیاک و سولفید هیدروژن تبدیل می شود . محصولات این فعل و انفعالات پس از خروج از راکتورها به قسمت تفکیک ارسال می گردند . در برج های این قسمت گازهای پالایشی ، بوتان ، نفتای سبک و سنگین ، نفت سفید و نفت گاز از یکدیگر جدا می شوند . نفتای سنگین حاصل ، جهت اصلاح درجه آرام سوزی به واحد تبدیل کاتالیستی ارسال و نفتای سبک برای اختلاط  با محصول نهائی بنزین استفاده می شود . نفت سفید و نفت گاز دستگاه آیزوماکس بسیار مرغوب است و پس از اختلاط با نفت سفید و نفت گاز دستگاه تقطیر به صورت محصول نهائی عرضه می شود . هیدروژن مورد نیاز این دستگاه از طریق واحد هیدروژن سازی تهیه می شود .

 

 واحد هیدروژن :
هیدروژن مورد نیاز واحد آیزوماکس در واحد هیدروژن تهیه می شود . خوراک واحد هیدروژن گازهای سبک مانند متان ، اتان و پروپان است که عمدتا از طریق گازهای غنی از هیدروژن واحد تبدیل کاتالیستی ، گازهای بخش فشار بالای واحد تصفیه گاز با آمین و گاز طبیعی تامین می شود . این واحد جهت تولید گاز هیدروژن با خلوص تقریبی 97% طراحی شده است . گاز خوراک تحت فشار معین با بخار آب مخلوط شده و سپس به کوره ‹‹ریفرمر›› هدایت می شود . در این کوره گازهای هیدروکربنی با بخارآب در مجاورت کاتالیزور واکنش داده و به هیدروژن ، منواکسید کربن و دی اکسیدکربن تبدیل می شوند . در مراحل بعد در مجاورت کاتالیزور دیگری تقریبا تمام حجم گاز منواکسید کربن به گاز دی اکسید کربن تبدیل شده و سپس دی اکسید کربن به وسیله محلول منواتانول آمین در یک برج جذب شده و در برج احیا در اثر حرارت از محلول آمین جدا و از بالای برج خارج می شود . 

 

  واحد تصفیه گاز با آمین :
گازهای حاصل از واحدهای تبدیل کاتالیستی ، کاهش گرانروی ، گوگرد زدائی نفت گاز و ایزوماکس که حاوی گازهای اسیدی سولفید هیدروژن است ابتدا باید در این دستگاه مورد تصفیه قرار گیرند . بدین ترتیب که در برج های جذب کننده این دستگاه که در فشارهای مختلف در سرویس هستند ، گازهای سولفید هیدروژن توسط محلول منواتانول آمین جذب و گازهای تصفیه شده از بالای برج ها خارج می شوند .گازهای تصفیه شده با توجه به فشار عملیاتی برج جذب مربوطه به عنوان خوراک واحد هیدروژن و یا به عنوان سوخت گازی پالایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد . در برج احیاء گازهای سولفید هیدروژن که جذب محلول آمین گردیده در اثر حرارت از آن جدا و جهت تولید گوگرد به واحد گوگردسازی ارسال می گردد .  

 

  واحد تصفیه آب های ترش:
در واحد تصفیه آب ترش توسط دو برج ، آمونیاک و سولفید هیدروژن موجود در آب های فرایندی جدا شده و آب تصفیه شده جهت استفاده در بخش نمک زدای واحد تقطیر ارسال می شود . گازهای سولفید هیدروژن و آمونیاک خروجی از واحد ، به واحد گوگردسازی ارسال و در کوره آشغال سوز سوزانیده می شوند .

 

 واحد گوگردسازی :
گاز سولفید هیدروژن که از واحد <<تصفیه گاز با آمین >> به دست می آید و گازهای خروجی واحد آب ترش ، خوراک این دستگاه است . در این دستگاه به روش ‹‹کلاوس›› گوگرد تولید می شود . خوراک واحد ابتدا در یک کوره مخصوص در حرارت بالای 1100 درجه سانتیگراد تحت تبدیل حرارتی قرار گرفته و سپس در مجاورت کاتالیزور در یک راکتور دو مرحله ای به گوگرد مذاب آزاد تبدیل شده و پس از تبدیل به گوگرد جامد به بازار عرضه می شود.

 

 واحد آسفالت سازی

      خوراک این دستگاه ها قسمتی از ته مانده برج تقطیر در خلا است که در درجه حرارت معینی با دمیدن هوا اکسید شده و محصول قیر با خصوصیت مناسب تهیه می شود .

 

واحد تصفیه گاز مایع :
گازمایع تولیدی از واحد گاز مایع حاوی مقادیر اندکی ترکیبات گوگردی نظیر سولفید هیدروژن و مرکا یتان های سبک است . در این واحد ترکیبات سولفید هیدروژن و مرکاپتان های موجود گاز مایع ضمن تماس با محلول کاستیک فعال به دی سولفیدها تبدیل شده و از گاز مایع جدا می شود.

 

واحد تصفیه نفتای سبک :
نفتای سبک تولیدی از واحد گاز مایع نیز حاوی مقادیر جزئی ترکیبات گوگردی و عمدتا به صورت مرکاپتان های سبک می باشد . این ترکیبات در تماس با محلول کاستیک فعال در این واحد به دی سولفیدها تبدیل شده و محصول نفتای سبک ، عاری از مواد گوگردی می گردد .

نظرات 3 + ارسال نظر
Saeed.Gh دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 21:00

ممنون خیلی مفید بود.

رامین سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1389 ساعت 23:21 http://www.iaushiraz.ir

thanks alot darling

Oh ! Your Welcome .

حمیدرضا مزکی شیرازی شنبه 25 دی‌ماه سال 1389 ساعت 17:52

سپاس

خواهش می کنننننننننننننننننننننننم !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد