وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

خرده شیشه های تشنه

حتما تا حالا دیدید که در بعضی از بسته بندی ها ی وسایل ، بسته های کوچکی قرار دارند که داخل آن ها بلور های شفاف و شیشه ماندی وجود دارند ؛ اما این بلور ها از چه جنسی هستند و چه کاربردی دارند ؟ 

این بلور ها ژل سیلیس هستند و به خاطر خاصیت خشک کنندگی قوی ای که دارند در بسته بندی تولیداتی که به رطوبت حساسند مورد استفاده قرار می گیرند . برای مثال در وسایل چرمی و بعضی از محصولات غذایی کم بودن رطوبت جلوی رشد قارچ ها و کپک ها را می گیرد و فساد ماده را به تاخیر می اندازد . در وسایل الکترونیکی نیز ، ژل سیلیس از میعان بخار آب که می تواند به قطعات الکترونیکی آسیب برساند جلوگیری می کند . در بسیاری از داروهایی که به شکل قرص تهیه می شوند نیز خشک ماندن دارو ، پارامتر مهمی است . اگر بسته قرص ویتامین یا قرص کلسیم حاوی بخار آب باشد و ناگهان سرد شود ، آب تقطیر شده می تواند قرص ها را خراب کند . 

به همین دلیل درون بعضی از قوطی های قرص ، ژل سیلیس قرار داده می شود . ژل سیلیس تقریبا بی خطر است . (دلیل استفاده ی آن در محصولات غذایی نیز همین است) سیلیس یا دی اکسید سیلسیوم همان ماده ای است که بلور های کوارتز را تشکیل می دهد و ماده ی اصلی سازنده ی شیشه نیز هست . شکل ژله ای یا متخلخل این ماده حاوی میلیون ها منفذ و حفره ریز است که می توانند رطوبت را جذب کنند و آن را نگه دارند . ژل سیلیس قادر است تا 40% وزنش رطوبت جذب کند و میزان رطوبت یک محفظه ی بسته را تا 40% کاهش دهد . پس از این که ژل سیلیس تا حد امکان رطوبت جذب کرد و اشباع شد می توان با حرارت دادن آن در دمای بالاتر از 150 درجه ی سانتی گراد ، رطوبت آن را خارج کرده و دوباره از آن استفاده کرد .

نظرات 2 + ارسال نظر
meri شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 23:02

mamnun.,.,mofid bood

تو رو خدا ؟؟!

mehdiii یکشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 14:57 http://iaushirazche.ir

چرا اینجا اینقدر سوت و کوره چند روزه !؟

ها یعنی الان می خوای بگی وجود من اینقدر پر نشاطه ؟!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد