وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

گربه و سبیلش !

سبیل ها موهای بلند ، ضخیم و انعطاف پذیر گربه ها هستند . این موها در ردیف های افقی روی ناحیه ی برآمده میان گوشه های بالای لب و لبه های بیرونی بینی قرار دارند . سبیل ها 2 تا 3 مرتبه ضخیم تر از موهای بدن گربه هستند و تا عمق زیادی در پوست فرو رفته اند . در منطقه ای که پر از اعصاب و رگ های خونی است . 

معروف ترین فایده ی سبیل ها ، کمک کردن به گربه در جهت یابی است . این تارها به دلیل وجود گیرنده های عصبی بسیار در اطراف ریشه ی آن ها ، آنقدر حساسند که می توانند کوچکترین تغییر جهت ها را به سادگی تشخیص دهند . در شب ، این توانایی به گربه امکان می دهد تا بتواند راهش را در تاریکی بدون هیچ برخوردی پیدا کند . وقتی گربه راه می رود ، بسته به نحوه ی تغییر جریان های هوا در اطراف ، مکان و ابعاد اشیاء را تشخیص می دهد و می فهمد که به کدام سو برود . 

سبیل های گربه وضعیت او را نیز نشان می دهند . وقتی گربه ای خشمگین است یا حالت تدافعی دارد ؛ سبیل ها به عقب کشیده می شوند . در بقیه مواقع ، یعنی وقی گربه خوشحال یا سر حال است ، سبیل ها آزاد ترند و جلو داده می شوند . 

اما اصلی ترین کاربرد سبیل ها پاسخ به این سوال است : 

من از این سوراخ رد می شوم یا نه ؟!! 

سبیل های گربه تقریبا به پهنای بدنش هستند ، یعنی فاصله ی 2 سر آن ها با قطر پهن ترین قسمت بدن گربه یکی است . سر این سبیل ها به فشار و تماس بسیار حساسند . پس هر وقت گربه ای دیدید که جلوی سوراخی ایستاده ، سرش را در سوراخ عقب و جلو می برد ، در واقع گربه با این کار قطر شکاف را با پهنای سبیل ها مقاییسه می کند !  

(منبع:کاشف) 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد