آلکیلاسیون ، آلکیل دار کردن (Alkylation) :
اضافه کردن یک رادیکال آلکیل (-CnH2n+1) به یک هیدروکربن را گویند . در پالایش ، ترکیب اولفین ها و پارافین ها ؛ به ویژه واکنش دادن بوتیلن و ایزوبوتان با استفاده از کاتالیزور های اسیدی مانند اسید سولفوریک و اسید هیدروفلوئوریک برای تولید بنزین با عدد اکتان بالا را گویند .
مبدل کاتالیزوری (Catalytic Converter) :
وسیله ای در اگزوز اتومبیل که با استفاده از کاتالیزور ، گاز های مونوکسید کربن را به دی اکسید کربن و اکسید های نیتروژن را به گاز نیتروژن و هیدروکربن ها را به آب و دی اکسید کربن تبدیل می کند .
منبع چرخه ی کاتالیستی (Catalyst Cycle Stock) :
بخشی از مایع خروجی از محفظه ی فعل و انفعال واحد کراکینگ کاتالیزی که به نفتا و فر آورده های سبک تر تبدیل نمی شود .
تبدیل کاتالیستی (Catalytic Reforming) :
تغییر شکل مولکول هیدروکربن خطی و تبدیل آن ها به هیدروکربن های حلقوی یا شاخه ای با استفاده از واکنش های کاتالیستی .
نفت دکانته شده (Decanted Oil) :
جریان های ته مانده ی حاصل از برج تقطیر واحد FCC پس از جدا شدن کاتالیزگر از آن .
سوخت جت (Jet Fuel) :
نوع خاصی از نفت سفید با نقطه ی اشتعال 52 درجه سانتی گراد که به عنوان سوخت جت استفاده می شود . در صورتی که با افزایش متان یا نفتن ، مقدار اشتعال را به 43 درجه ی سانتی گراد برسانیم ، می توان آن را در مقاصد نظامی نیز به کار برد .
میان تقطیر ها (Middle Distillation) :
برش های تقطیر آتش دانی اتمسفری که در گستره ی تبخیر 300 تا 700 درجه ی فارنهایت می جوشند . برش دقیق به کمک مشخصات فرآورده تعیین می شود .
متیل ترسیو بوتیل اتر (MTBE) :
یک منبع اختلاط بنزین اکسیژنات با عدد اکتان بالا که در واکنش متانول با ایزوبوتیلن تولید می شود .
نفتا (Naphta) :
یک برش تقطیر در گستره ی C5 (216 تا 420 درجه ی فارنهایت) . نفتاها ، طبق برش های تقطیر واقعی به نفتاهای سبک ، میانی ، سنگین و بکر بسیار سنگین ، تقسیم می شوند . نتیجه ی واقعی به شرح زیر خواهد بود :
نفتای بکر سبک
نفتای بکر میانی
نفتای بکر سنگین
نفتاها که اجزای تشکیل دهنده ی اصلی بنزین هستند ، معمولا برای تبدیل به بنزین مرغوب ، در معرض فرآورش قرار می گیرند .
نفتالن (Naphthalene) :
یک ترکیب آروماتیکی دو حلقه ای در گستره ی جوش سوخت جت است .
شماره ی اکتان (Octane Number) :
یکی از ویژگی های مهم ینزین خودرو و هواپیما ، شماره ی اتان یا درجه ی آرام سوزی است . احتراق بنزین در موتور ، باید طوری باشد که ایجاد ضربه نکند و آرام بسوزد ، بنابراین دانستن شماره ی اکتان بنزین قبل از استفاده ضروری است . برای افزایش درجه ی اکتان (آرام سوزی) ، از مواد افزود نی استفاده می شود . درجه ی اکتان بنزین معمولی 87 ، سوپر 94 و بنزین هواپیما بین 91 تا 145 است .
اولفین (Olefin) :
یک مولکول هیدروکربنی سیر نشده که بین دو اتم کربن آن ، یک اتصال دوگانه باشد .
پارافین (Paraffin) :
یک ترکیب هیدروکربنی سیر نشده که در آن تمام اتم های کربن موجود در مولکول ، با پیوند های ساده به یکدیگر متصل شده اند .
نقطه ی ریزش (Pour Point) :
کم ترین درجه حرارتی که در آن ، یک مایع شروع به جریان یافتن می کند .
محصول پالایش (Rafinate) :
باقی مانده ی بازیافتی از فرآیند استخراج . یک مثال ، استخراج آروماتیک ها از فرآورده های سنگین مولکول ، به وسیله ی فورفورال است . محصول پالایش ، نسبتا عاری از آروماتیک هایی است که دارای مشخصه های گرانروی ، دمای ضعیف هستند .
ریفرمیت (Reformate) :
نفتای تبدیل شده ای که عدد اکتان آن به روش ریفرمینگ کاتالیزوری یا حرارتی بهبود یافته است .
ریفرمینگ یا تبدیل (Reforming) :
تبدیل بخش های نفتا به فرآورده هایی با عدد اکتان بالا . ریفرمینگ حرارتی ، اساسا یک فرآیند کراکینگ سبک است که در مورد نفتاهای سنگین به کار می رود تا بهره های تولید هیدروکربن های با گستره ی جوش بنزین را افزایش دهد . ریفرمینگ کاتالیزوری در مورد بخش های مختلف تقطیر مستقیم و نفتای کراکینگ شده اعمال می شود و به طور عمده شامل هیدروژن زدایی نفتن ها و تبدیل آن ها به آروماتیک هست . چند کاتالیزور از جمله پلاتین و پلاتین - رنیوم آلومین پایه به کار می روند . فشار جزئی هیدروژن در حد بالا ، حفظ می شود تا از تشکیل کک اضافی جلوگیری شود .
عدد اکتان پژوهشی (Research Octane Number) :
درصد حجمی ایزواکتان در مخلوط ایزواکتان و نرمال هپتان که شدت کوبش هایی که ایجاد می کند ، به اندازه ی کوبش های ایجاد شده به هنگام آزمون سوخت است .
باقی مانده ، قسمت تقطیر نشده ی نفت خام (Resid,Residium) :
معمولا ته مانده های برج های تقطیر اتمسفری و تقطیر در خلا .
انتخاب پذیری (selectivity) :
تفاضل بین عدد اکتان پژوهشی و عدد اکتان موتور در یک بنزین معین . آلکیلات یک جزء سازنده ی عالی با حساسیت کم ، و ریفرمیت یک جزء سازنده با حساسیت زیاد برای بنزین است .
نفت خام ترش (Sour Crude Oil) :
نفت خامی است که گوگرد موجود در آن بیش از 0.5 تا 1 درصد وزنی ، یا هیدروژن سولفید (H2S) موجود در آن 0.05 فوت مکعب یا بیشتر در هر گالن است . به جر نفت خام تگزاس غربی که همواره بدون توجه به سولفید هیدروژن در آن ، نفت خام ترش تلقی می شود . نفت خام کشور های عربی از جمله نفت خام های پر گوگرد هستند ولی ترش محسوب نمی شوند زیرا حاوی ترکیبات گوگرد دار شدیدا فعال نیستند.
سرعت فضایی (Space Velocity-SV) :
حجم یا وزن گاز یا مایعی که در زمان معین از فضای کاتالیزگر یا محفظه فعل و انفعال عبور می کند تقسیم بر حجم یا وزن کاتالیزوری که سیال از آن عبور می کند . سرعت فضایی بالا با زمان های واکنش کوتاه مطابقت دارند .
نقطه ی دود (Smoke Point) :
نقطه ی دود ، ارتفاع شعله ی ایجاد شده (بر حسب میلی متر) به وسیله ی سوخت را در یک چراغ استاندارد در لحظه ی شروع دود کردن مشخص می کند .
بنزین تقطیر مستقیم (Straight Run Gasoline) :
بخش بنزین کراکینگ نشده از نفت خام تقطیر شده است . بنزین های تقطیر مستقیم به طور عمده ، حاوی هیدروکربن های پارافینی بوده و در مقایسه با بنزین های کراکینگ شده ی حاصل از منبع نفت خام معین ، دارای مقادیر اکتان پایین تری هستند .
نفت خام شیرین (Sweet Crude Oil) :
نفتی که حاوی مقدار کمی سولفید هیدروژن محلول است یا اصلا حاوی هیدروژن سولفید نباشد ولی مقادیر کمی مرکاپتان یا سایر ترکیبا ت گوگردی را دارا باشد .
Tail Gas :
گاز های سبک (گاز خروجی) تولیدی به صورت فرآورده های جنبی فرآورشی پالایشگاهی .
تقطیر در خلاء (Vacuum Distillation) :
تقطیر مایع در فشاری پایین تر از فشار اتمسفر . از این تقطیر در مواقعی که لازم باشد ، نقطه ی جوش مواد پایین بیاید یا خطر تجزیه آن ها در دمای بالاتر وجود داشته باشد ، استفاده می شود .
فشار بخار (Vapor Pressure) :
برای یک مایع یا جامد عبارت است از فشار بخار در حال تعادل با آن مایع یا جامد .
منابع دست نخورده (Virgin Stocks) :
روغن های نفتی بکر که کراکینگ نشده اند .
عالی سمیرا جان . دست گلت درد نکنه
قربانت !
مرسی خانم سمیرا. راستی این مطالب رو از چه منبعی در میارید؟؟؟
حالا واقعا باید همشو از بر باشیم ؟؟!!!!!!!!!!!
منبعشو بی خیال(منبعش معتبر هست ؛ خیالتون راحت
) . ولی آره ، باید بلد باشین . سعی کردم بیشتر واژه هایی که توی فایل ها بود رو در بیارم ، تا یه پیش زمینه از هر کدوم داشته باشین .