وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

عدم تقارن بدن

در ظاهر وقتی به بدن انسان نگاه می ‌کنیم همه چیز متقارن و قرینه به نظر می ‌رسد، اما در داخل بدن چطور؟ بعضی از ارگان‌ ها در بدن تک هستند . سوالی که ذهن بسیاری از محققان را به خود جلب کرده این است که چرا برخی از اندام‌ های مهم بدن مثل قلب در سمت چپ قرار گرفته‌اند ، حال آن که طبیعت به ‌طور کلی جهت راست را می‌ پسندد ؟ ما به عنوان مثال دو دست ، دو پا، دو گوش، دو چشم، دو شش و دو نیم ‌کره مغز داریم ، اما یک دهان ، یک قلب ، یک معده و یک کبد داریم . تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که چرا مثلا بینی و دهان ما در وسط قرار گرفته ‌اند ، ولی قلب در سمت چپ و کبد در سمت راست است ؟ جنین در اوایل بارداری شکلی متقارن دارد . در دو هفتگی اجزایی مثل کمر، شکم، سر و پا شکل می گیرند و جفت که از 200 تا 300 سلول به هم چسبیده درست شده روی آن قرار می گیرد. هر یک از سلول‌ های جفت مجهز به نوعی مژه خاص است که در جهت عقربه‌ های ساعت می ‌چرخند. طی این چرخش، مژه‌ها کیسه‌های کوچک 0/3 تا 5 میکرون دیامتری را حرکت می ‌دهند و آن را به سمت چپ جنین می ‌فرستند. این کیسه‌ ها وقتی به این ناحیه رسیدند، می‌ ترکند و مولکول‌ های موجود در آن ها ژن ‌هایی موسوم به ژن‌ های جهت‌یاب را فعال می ‌کنند. وقتی یک جنین رشد می ‌کند این ژن‌ ها، اندام های مختلف بدن را راهنمایی می‌ کنند تا چپ و راست را شناخته و در جایگاه خود قرار بگیرند. جالب است بدانید در برخی مواقع این ژن ‌ها دچار اشتباه می ‌شوند و به همین دلیل، گاهی انسان‌ هایی را می بینیم که مثلا قلب شان در سمت راست قرار دارد. همه چیز به همین سادگی نیست گفتیم که در هنگام شکل گرفتن بدن، ارگان‌ ها به کمک ژن ‌های جهت‌یاب، جایگاه خود را تشخیص می ‌دهند. قلب انسان که در ابتدا شبیه به قلب یک ماهی است، در جایگاه خود رشد کرده و به دو قسمت تبدیل می شود (شبیه قلب قورباغه) . بعد مانند قلب مار به سه قسمت تقسیم شده و در نهایت به چهار قسمت تقسیم می‌ شود. اما نکته جالب اینجاست که قلب نیز قرینه بوده و دو قسمت یا دو نیمه دارد. نیمه‌ ای که در سمت راست قرار دارد به قلب ریوی معروف است و وظیفه آن، فرستادن خون بدون اکسیژن به شش‌هاست. نیمه چپ قلب که بزرگ ‌تر است، خون اکسیژن‌ دار را از ریه ها به اندام های بدن می ‌فرستد. وقتی قلب به راست می ‌رود گاهی پیش می ‌آید که قلب افراد به سمت راست متمایل می ‌شود، اما این موضوع نگران ‌کننده نیست. به گفته متخصصان اگر تمامی ارگان‌ ها در بدن برعکس شوند، هیچ اتفاق خاصی رخ نمی ‌دهد. اما مشکل اینجاست که معمولا عکس شدن جهت اندام‌ ها هیچ گاه به طور کامل اتفاق نمی ‌افتد و همین موضوع می‌ تواند سبب بروز اختلالاتی در کارکرد اندام‌ ها شود. پس چرا قلب سمت چپ است؟ علت اصلی این موضوع هنوز روشن نشده است، اما به گفته محققان یک دلیل می ‌تواند این باشد که انسان‌ ها معمولا راست دست هستند و قلب در سمت چپ قرار دارد تا به قلب فشار زیادی وارد نشود و این اندام حیاتی بتواند به راحتی اعمال خود را انجام دهد.  

اگر به دقت پاهای خود را اندازه بگیرید، متوجه می شوید که پای راست اندکی بزرگ تر از پای چپ است . وضع طبیعی بدن ما کاملاً متقارن نیست . بین سمت چپ و راست بدن اندکی تفاوت در اندازه وجوددارد. اگر به دقت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که سمت راست صورت ما اندکی از سمت چپ بزرگ تر است.قلب در سمت چپ و کبد در سمت راست بدن قرار دارد. ساختمان داخلی بدن در توازن کامل نیست. به همین علت است که رشد استخوان ها اندکی بدون تقارن است . حال این سؤال پیش می آید که چرا اعضای راست بدن بزرگ تر از اعضای چپ بدن است. گرچه نمی شود دراین باره نظری قطعی داد، اما دانشمندان بر این عقیده اند که اکثر مردم از اعضای راست بدن خود بیشتر استفاده می کنند تا چپ و این امر موجب می شود که اعضای راست بدنشان بیشتر از اعضای چپ بدنشان رشد کند. فقط ۴ درصد مردم چپ دست اند .

نظرات 7 + ارسال نظر
meri چهارشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 03:20

ajaaaab...mamnoon

قانع شدی بالاخره ؟

S.Gh چهارشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 13:31

سمیرا خانم خییییلییی لطف کردی کلی اطلاعاتمون update شد!!
اما حالا خودمونیم ما که فهمیدیم قلبت سمت راستته و یه پاتم کوتاهتر از اون یکیه :))))))
البته اشکال نداره هاااا با کفش پاشنه دار درست میشه!!منم به کسی نمیگم ;))

اما حالا خارج از شوخی مگه میشه قلب سمته راست باشه؟؟اولین باره میشنوم!!!!!

دست درد نکنه سعید جون . مرسی . چرا اینقد ازم تعریف می کنی ؟
الان هم واقعا کسی نفهمید . . .
یه دفه بگو من شکل . ..
نوشته بودم که . وقتی سلول ها نتونن درست جهت یابی کنن . به جای اینکه مسیر درست رو تشخیص بدن و قلب رو در سمت چپ تشکیل بدن در سمت راست تشکیل می دن .

S.Gh چهارشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 15:15

بابا شوخی کردم بخندی حالا چرا ناراحت میشی شما!!:)))))

اه اه اه اه اه !!! چه شوخی زشتی می کنی تو . . .
یه کلاس آموزشی پیش رامین برو ! نه که خیلی بانمکه ، حتما می تونه کمکت کنه . . .

فردیس چهارشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 18:07

سمیرا جریان اونایی که دوتا قلب و سه تا کلیه دارن پس چیه؟؟؟؟؟

خوب طبق اون چیزی که من تحقیق کردم و همون جور هم که گفتم قبلا جنین در زمان رشد خودش و هنگامی که می خواد اندام های خودشو شکل بده دارای دو قلب هست (پری مودریا-مرحله ی تکامل قلب).این دو قلب باید در هم ادغام بشن و ر نهیت یک قلب رو تشکیل بدن . اما بعضی مواقع این اتفاق نمی افته و دو قلب تشکیل می شه . که البته به سیستم بدن هیچ ضرری نمی رسونه و از اونجایی که قلب کارش پمپاژ خون به عضلات بدن هست . این دو قلب با هماهنگی هم می تونن این کارو بهتر انجام بدن و شخصی که دوتا قلب داره خوش به حالش می شه چون بدن قوی تر و تحمل پذیر تری داره .
این عمل شامل چشم ها هم میشه . یعنی ما اول یه چشم داریم و بعد این چشم تقسیم شده و به دو چشم تکامل پیدا می کنن. اگر عمل تکامل درست انجام نگیره سه چشم تشکیل میشه .
واسه ی بقیه اندام ها هم همین قضیه صادقه .
خوبه رشته ی مهندسی شیمیم ؛ اگه پزشکی می خوندم چه سوالایی ازم می پرسیدین ؟

meri چهارشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 19:05

moarefi mikonam :
doctor samira amini hastan az bakhshe seloolhaye bonyadin e instituye royan

اه ! چرا گفتی ؟ نمی تونی راز نگه داری ؟ نمی خواستم کسی به این مقام من پی ببره .

ارش پنج‌شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:10

قربون خدا برم/یه ادم ساخته که ۶تا ادم از پشتش در اومده

سحر پنج‌شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 05:38

مطلب جالبی بود.... استفاده نومودیم.
غیر از چیزای جالبی که از این مطلب دریافت کردم به دو تا موضوع مهم هم از طریق بخش نظرات دست پیدا کردم
یکی نمکدون بودن رامین و یکی دکتر بودن سمیرا جونم.... هیچ کدوم رو نکرده بودید!!!

قربونت برم سحر جووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون !
خواهش می کنم !
من و رامین رو دست کم گرفته بودی ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد