وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

وبسایت دانشجویی مهندسی شیمی

سلام.... امیدواریم بهترین سایت دنیا رو بنویسیم www.iaushirazche.ir

یه پیشنهاد برای گوشتون

معرفی :

آهنگ قشقایی از آلبوم oy(آخ)

شعر از نیما یوشیج(افسانه)

انتخاب شعر و آهنگساز و خواننده محسنن نامجو و همخوان گلشیفته فراهانی.

این آهنگ یکی از فوق العاده ترین آهنگ های نامجو و در کل به نظر من یکی از بینظیرترین آهنگ های  ایرانی هست. کاشکی از ایران نمیرفت.به نظر من ادم آهنگ هایی مثل قشقایی رو داخل کشور خودش بخونه خیلی بیشتر ارزش داره تا بره اونور آب تا چندتا آهنگ سیاسی بخونه که به درد هم نمیخوره.

شعر این آهنگ از نیما یوشیج  به نام افسانه که در سال ۱۳۰۱ سروده شده و خیلی ها این شعر رو سر آغاز شعر نو (نیمایی و غیر نیمایی)میدونن.شعر این آهنگ به انتخاب مجسن نمجو قسمتهای مختلفی از این شعر بدون ترتیب یعنی یه جاهاییش مال اول شعره و یهو میپره آخر شعر.این شعر یک گفتگو بین عاشق و افسانه هست و افسانه در این شعر عاشق رو متقاعد میکنه که بدون من عشقی و جود نداره و قسمت انتخابی به نظر فقط جاهاییه که عاشق داره با افسانه مخالفت میکنند.

شعر این آهنگ بسیار بسیار قوی با یک آهنگگ سازی فوق العاده و خوانندگی نامجو و همخانیه گلشیفته فراهانی که ترکیب اینها با هم یه فضای خیلی خوبی به آهنگ داده.

فکر میکنم دلیل نام آهنگ (قشقایی) به خاطر ریتمیه که داره.

برای هماهنگی شعر با ریتم لازم بوده که  بعضضی جاهای شعر  یک کلمه دوببار تکرار بشه اما در شعر اصلی نیما اینجوری نیست.


ترانه ی آهنگ قشقایی :


ای فسانه فسانه خسانند آنان

که فرو بسته ره را و ره را به گلزار

خس به صد سال و طوفان ننالد ننالد

گل ز یک تندوباد است و بیمار و بیمار

تو مپوشان مپوشان سخنها که داری(۲)

جز سرشکی به رخسار غم.


ای دل من دل من

بینوا مضطرا قابل من قابل من

با همه خوبی و قدر و دعوی

از تو آخر چه شد حاصل من


اینجا افسانه میگه :

عاشقا خیز کامد کامد بهاران

چشمه ی کوچک از کوچک از کوه جوشید

گل به صحرا بر امد برامد چو آتش

رود تیره . تیره چوطوفان خروشید

دشت از گل شده هفت و رنگه


در شب تیره دیوانه ای کاو

دل به رنجی گریزان سپرده

در دره ی سرد و خلوت نشسته

همچو ساقه ی گیاهی فسرده

میکند داستانی غم آور


ای فسانه فسانه فسانه

ای خدنگ ترا من نشانه

ای علاج دل  ای داروی درد

هم ره گریه های شبانه

با من سوخته در چه کاری


دشت از گل شده هفت رنگه


توجه : این شعر دقیق نیما یوشیج نیست برای همسو شدن با ریتم مجبور به تکرار کلمات شد.


برای دانلود این آهنگ کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد